Rozhovor s Johnym Štefečekom z Poetry In Telegrams zo dňa 20.11.2016

johnysKoncom septembra sa formácia Poetry in Telegrams predstavila už s tretím EP, ktoré dostalo názov Melancholy. Niektorí ste ho mohli počuť už v predpremiére v známej relácii Headbanger_FM. Podobne ako na predošlom The Phases nechýbali zaujímaví hostia ani veľká dávka originality a zaujímavé nápady. Viac už Johny Štefeček vlastnými vetami.

 Ahoj Johny… Aj keď pre Metalmania-Magazín si už raz dával rozhovor predsa… Pripomeň zopár slovami svoju formáciu Poetry in Telegrams, prosím.

Johny Štefeček: Poetry in Telegrams je moje dieťa 🙂 Ide skôr o môj vlastný projekt s hosťujúcimi hudobníkmi než o tradičnú kapelu. Poetry in Telegrams sú vlastne také krátke hudobné telegramy, ktorými sa prihováram k publiku…

Na tvojom najnovšom albume Melancholy, podobne ako na predchadzajúcom sa podieľali zaujímaví ľudia. Ako tentokrát vznikla takáto spolupráca?

Johny Štefeček: Na Slovensku som akosi stále nemohol zohnať žiadneho bubeníka, tak som si jedného dňa povedal, že je asi najvyšší čas obzrieť sa aj poza hranice. K slávnemu Thomasovi Langovi (AUT/USA) som sa viac-menej dostal cez koncertného gitaristu kapely Korn (Shane Gibson), s ktorým mal spoločnú kapelu. S Jørgenom Munkebym som sa zasa, pre zmenu, stretol po jeho koncerte a neskôr mu napísal. Je to rôzne a neexistuje na to žiadna šablóna…

Spolupráca s rôznymi osobnosťami zrejme človeka len obohatí, a nazbiera vďaka nej nové skúsenosti, nemám pravdu?

Johny Štefeček: Máš 🙂  A najmä ak ide o spoluprácu s takými kapacitami. Robil som zatiaľ so štyrmi hviezdami metalového sveta – s Thomasom Langom (bubeník na prvom EP Poetry in Telegrams, ktorého snáď netreba predstavovať), s Paulom Ortizom (hlava Chimp Spanner, u mňa bicie na EP č. 2 a 3), s Jørgenom Munkebym (saxofonista slávnych Shining, EP č. 3) a s Rolandom Grapowom (ex-Helloween, Masterplan; zvuk, mix a mastering na všetkých mojich doterajších nahrávkach). Všetci štyria sú veľké mená, každý vo svojom žánri a každý z nich je iný.

Bol si už niekedy alebo je reálne, že by si sa aj ty zúčastnil ako hosť nejakému inému hudobníkovi?

Johny Štefeček: Mal som ponuku na viaceré spolupráce v rámci Slovenska, ale momentálne som rád, že stíham svoj vlastný projekt. Nie je to pre mňa úplne „témou dňa“, ale ktovie…;)

Mohol by si povedať niečo bližšie o albume Melancholy?

Johny Štefeček: Melancholy je tretie EP Poetry in Telegrams. Hudba, texty, gitary a spev sú moje dielo, saxofón v songu Breathing nahral spomínaný Jørgen Munkeby (NOR), a o bubny sa postaral Paul Antonio Ortiz (UK), o ktorom sme sa už tiež bavili. Paul inak hosťoval na mojich nahrávkach od samého začiatku. Obálka a celý vizuál je z dielne Pavla Trubena. Nahrával som v Grapow Studios, v lete 2016. EP malo tak trochu predpremiéru 26. septembra v Headbanger_FM u Rudiho Rusa a oficiálne vyšlo 27. septembra 2016. Zatiaľ som stále DIY artist, takže všetko si riešim sám a fyzické cédečka sa dajú objednať len na našej webovej stránke.

Ako vznikol celý nápad využiť len bicie a sedemstrunovú gitaru?

Johny Štefeček: Čím menej ľudí, tým menej problémov 😀 To vravím tak položartom, ale je pravda, že ľahšie sa dohodneš s malým počtom spoluhráčov v skupine 🙂   Navyše, chcem to robiť inak ako väčšina kapiel. Dnes je všetko preprodukované, na albumoch máš 500 zvukov, ktoré pri live vystúpení sama kapela neuhrá a tak som si povedal, že to skúsim cestou minimalizmu: gitara a bubny. Taký metalovejší White Stripes 🙂 Všetky moje songy sú vlastne jedna gitarová linka. Samozrejme, že na EP to nahrávam do sterea, ale to je realizovateľné aj pri živej produkcii.

Tvoja hudba mieša viacero žánrov, dokonca si trúfam povedať, že v mnohých ohľadoch je nadžánrová. Sú nejaké hudobné žánre, ktoré by si chcel zakomponovať do tvorby, a naopak, sú nejaké, ktoré by si si nikdy nevedel predstaviť v spojení Poetry in Telegrams?

Johny Štefeček: Som rád, že to takto vnímaš. Ja naozaj neriešim dajaké žánrové škatuľky a robím si, čo chcem. Nemám žiadny plán, ktoré žánre ešte zaradím či nezaradím, nechávam veciam prirodzený priebeh. Ak budem mať pocit, že niektorej pesničke prospeje napríklad dychovka a ak na to, samozrejme, zoženiem muzikantov, pokojne sa do toho pustím 🙂

 Ako to vyzerá s koncertami?

Johny Štefeček: Poetry in Telegrams je zatiaľ štúdiový projekt. Vravím „zatiaľ“, lebo nie je úplne vylúčené, že sa pustím aj do živého hrania. Tie pesničky sú komponované tak, aby ich bolo možné zahrať vo dvojici. Uvidíme. Nezávisí to iba odo mňa. V prvom rade mi chýba live bubeník, pretože dotiahnuť sem napríklad Thomasa Langa, ktorý má práve európske turné s Paulom Gilbertom, to by tu muselo byť inak rozbehnuté…

Na koncertoch budú taktiež použité iba 2 nástroje, alebo bude viacej živých hudobníkov a nástrojov?

Johny Štefeček: Ak by som koncertoval, chcel by som zachovať minimalizmus, z ktorého projekt vychádza. Zahrať všetko surovo ako duo. Fungujú tak viaceré rockové kapely – Blood Red Shoes, Royal Blood atď. Nevylučujem však úplne ani možnosť akýchsi unplugged vystúpení. Všetko je otvorené…

Dosť ma zaujali aj videoklipy. Bude ešte pokračovanie celého príbehu?

Johny Štefeček: Vizuálna stránka ide od začiatku ruka v ruke s mojou predstavou. Nechcel som len jeden banálny videoklip, kde hrá kapela – to nakoniec v mojom prípade ani nie je úplne možné, keďže zavolať sem Thomasa z USA alebo Paula z UK by nebola úplne lacná záležitosť 🙂   Vytvorili sme akýsi „vlastný svet“, v ktorom je hlavným hrdinom podivínsky lekár/vedec, ktorého hrá výborný Gregor Hološka. Ten postupne stretáva rôzne záhadné ženy, ktoré mu „komplikujú“ život 🙂   Veľa mojich textov je práve o vzťahoch a výnimkou nie je ani ostatný video-singel Stargazing. Všetky klipy sú samostatné epizódy, ale tvoria jeden celok, seriál, ktorý by som ešte rád rozvinul. Prvá časť bola Juliet and Romeo, druhá Miracles a tretia Stargazing, ale dúfam, že aspoň jeden príbeh ešte natočíme.

Mohol by si čitateľom povedať niečo bližšie o sebe a svojom živote pomimo Poetry?

Johny Štefeček: Väčšina môjho života sa točí okolo muziky, ale mám aj iné záujmy, prirodzene. Patrí k nim určite teológia a filozofia, jazyky, filmy a vôbec umenie všeobecne. Vyšla mi aj kniha Etické mosty, v ktorej píšem o Sørenovi Kierkegaardovi. Ako DIY muzikant som však momentálne najviac vyťažený hudbou a rôznymi záležitosťami okolo nej. Už by sa mi zišiel nejaký tím ľudí… 🙂

Povedz niečo viac o tejto knihe.

Johny Štefeček: Po tzv. malom doktoráte z filozofie (PhDr.) mi prišla ponuka vydať moju prácu aj knižne. Pod taktovkou University of Toronto teda vyšla kniha Etické mosty: Interdisciplinární pohled do etických výzev současnosti v oblasti filozofie, teologie a technologie. Je v češtine, sme tam traja autori a moja časť sa týka pojmu „vášeň“ v dielach slávneho dánskeho filozofa a teológa Sørena Kierkegaarda.

To bola posledná otázka, ja ti ďakujem za rozhovor, a zároveň by som ťa rád poprosil o odkaz pre našich fanúšikov.

Johny Štefeček: Ak vás rozhovor zaujal, určite si pustite aspoň naše tri oficiálne videoklipy na YouTube kanáli Poetry in Telegrams a pozrite náš oficiálny web a Facebook. A ak náš projekt chcete podporiť, objednajte si na www.poetryintelegrams.com aj naše cédečka – dúfam, že spokojnosť bude na oboch stranách 🙂

Autor foto: Svetozár Štefeček

Youtube ukážka:

Klipy:
1. časť: POETRY IN TELEGRAMS – Juliet and Romeo – https://youtu.be/F9xA-FL4ze0
2. časť: POETRY IN TELEGRAMS – Miracles – https://youtu.be/xExQ3ffzdhA
3. časť: POETRY IN TELEGRAMS – Stargazinghttps://youtu.be/8JzXg7dwP-U

Linky:
www.poetryintelegrams.com
www.facebook.com/poetryintelegrams
www.poetryintelegrams.bandcamp.com
www.youtube.com/user/poetryintelegrams
www.twitter.com/PoetryInT

Pridaj komentár