Johny Štefeček (Poetry in Telegrams) – ,,Boiling Alive bola ochutnávka pred vydaním EP“

Johny Stefecek 2021Okrem lockdownu sa pred časom udialo aj niečo pozitívne. Napr. to, že vyšlo nové EP Poetry in Telegrams, ktoré dostalo názov Trivial Optical Tricks. Opäť je to tak ako poznáme – Johny Štefeček a skvelí zahraniční hostia. Tentokrát sú to Gil Sharone (The Dillinger Escape Plan, ex-Marlin Manson) a Jørgen Munkeby. Nechajme však hovoriť toho najpovolanejšieho – Johnyho.

Čauko Johny! Tak po troch rokoch tu máme ďalšie EP tvojho projektu Poetry in Telegrams. Na úvod by som sa spýtal, kedy začali vznikať skladby preň?

Johny Štefeček: Ahoj, Tomáš, skladby vznikali v období 2020 až 2021, ale niektoré motívy majú starší dátum výroby – napríklad slohy v The Crowds.

Na poslednú chvíľu som dokonca menil celý jeden song – namiesto skladby s prvkami klasickej hudby (!) som vybral groovovú Boiling Alive, ktorá sa zároveň stala prvým singlom/klipom EP Trivial Optical Tricks.

Presnejšie povedané, ten výber som nechal na bubeníkovi, nechal som rozhodnúť jeho, čo nahráme a on vybral Boiling Alive.

Mal na skladanie vplyv aj COVID-19?

Johny Štefeček: Toto obdobie má vplyv skoro na všetko, takže určite to ovplyvnilo aj samotný skladateľský proces. Do štúdia som mal pôvodne ísť už minulý rok, ale s úplne iným materiálom a s úplne inou zostavou. Práve korona však práce zastavila a v roku 2021 som nakoniec začínal nanovo, s čistým stolom.

Zahraniční hudobníci

Rovnako ako v minulosti, opäť si spolupracoval so zahraničnými hudobníkmi – Gilom Sharoneom, bubeníkom a saxofonistom Jørgenom Munkebym. Boli tvojou prvou voľbou alebo si uvažoval aj o iných?

Johny Štefeček: S Jørgenom (Shining) sme chystali ďalšiu spoluprácu už dávno. V roku 2016 sme spolu nahrali Breathing, pieseň, ktorá vyšla na EP Poetry in Telegrams – Melancholy. Písali vtedy o nás aj na amerických weboch.

Jørgen ju má dodnes veľmi rád, dokonca mi v osobnom venovaní na CD Shining – Animal napísal, že Breathing je jeden z jeho obľúbených songov a dúfa, že ešte niečo spolu nahráme. No a teraz prišla tá správna chvíľa.

Myslím, že finále našej novej spoločnej piesne In the Arena sa vážne vydarilo, to však asi radšej posúďte sami. 🙂 Čo sa týka bubeníka – vždy si skladba, akoby sama vypýta potenciálnych kandidátov. Zvažoval som dve mená, ale nakoniec som vybral Gila.

Ten len krátko pred nahrávaním môjho materiálu dorobil bubny pre sólový album Jerryho Cantrella (inak Alice in Chains) a pôjde s ním taktiež na celé turné. Každopádne je radosť mať na nahrávke takýchto muzikantov! 😉

Gil Sharone 2021

Trivial Optical Tricks

Vedel by si piesne z  Trivial Optical Tricks opísať svojimi slovami?

Johny Štefeček: Asi áno. 🙂 EP má približne 20 minút a začína piesňou Something/Anything. Urobili sme k nej aj lyric video, ktoré možno napovie viac, ako nejaké siahodlhé vysvetľovanie.

Čo sa týka zaujímavostí, prvý raz je v PiT pesničke samostatné gitarové sólo. Chcel som aspoň na chvíľu trochu vybočiť z konceptu jednej gitarovej linky, ktorá je inak pravidlom môjho projektu.

Dvojka je The Crowds – ten gitarový motív som mal vymyslený už dlhšie, ale bolo treba sa s celou skladbou ešte pohrať. V noise-rockovom závere som nechal Gila, aby sa trochu odviazal. 🙂

Priestor pre bubenícku jazdu som v minulosti dal aj Thomasovi Langovi (v The Place) či Marcovi Minnemannovi (v Lip Reader). Tretí song je spomenutá singlovka Boiling Alive a jej text má toľko významových rovín, že každý si tam určite nájde tú svoju. 🙂

Finále nahrávky patrí mojej najdlhšej piesni – In the Arena a hosťuje v nej Jørgen Munkeby, ako sme spomenuli. Ak mám hovoriť za seba, je tam jedno z najlepších saxofónových sól, aké som v rockovej muzike počul, takže už len kvôli nemu by ste mali zvážiť kúpu nového CD. Koniec reklamného okienka. 🙂

K Boiling Alive vznikol videoklip s Evou Kučíkovou. Budú aj nejaké ďalšie klipy?

Johny Štefeček: Boiling Alive bola ochutnávka pred vydaním EP. Po päťdielnej sérii s Gregorom Hološkom, ktorú sme ťahali od roku 2014, sme chceli vyskúšať trošku iný vizuál.

Nie je veľa tanečných klipov na tvrdú muziku a tak sme presvedčili Evku Kučíkovú, tanečnicu (napr. Tron Girls) a baletku, aby vyskúšala tancom stvárniť emóciu celej piesne. Režisérom klipu bol opäť Peter Čermák.

Následne, v deň vydania albumu sme prišli s tik-tokovým formátom lyric videa pre Something/Anything a radi by sme urobili aspoň ešte jeden video formát. 🙂

Budúcnosť?

Máš už nápady aj na ďalšie EP?

Johny Štefeček: Vždy mám v talóne nejaké nápady, takže nad nejakými dvomi-tromi témami už som intenzívne premýšľal. V hre sú aj iné formáty vydávania muziky, aj iné žánre. 🙂  Nerád by som však predbiehal, sám zatiaľ neviem, ktorou cestou sa nakoniec vydám a čo sa podarí zrealizovať…

Ak sa nemýlim, ty si v rozhovoroch pripúšťal aj koncerty na Slovensku s tým, keď nájdeš dostatočne kvalitných hudobníkov. Nenarazil si ešte na nejakých, ktorí by s tebou mohli koncertovať, poprípade účinkovať na nejakom ďalšom EP-čku?

Johny Štefeček: Kvalitný, zodpovedný a priateľský bubeník je len jeden z faktorov. Ďalšia vec, ktorá veľmi nepraje koncertným aktivitám, je momentálna situácia s anticovidovými opatreniami. Na nejaký koncertný vabank ma to teraz naozaj neláka…

Viem, že tvojou filozofiou je minimalizmus. Ale neplánuješ niečo ako box, obsahujúci všetky tvoje vydané EPčka?

Johny Štefeček: Neuveríš, ale nad týmto som naozaj uvažoval. 🙂 Chcelo by to však najskôr reedíciu EP Melancholy (2016), pretože pôvodné vydanie už je vypredané.

Popravde, všetky tie administratívne veci by som najradšej hodil na rohy niekomu inému, ale keďže to robím stále ako DIY projekt, je to zatiaľ na mne. Ideálne by asi bolo nejaké rozumné vydavateľstvo. Je však pravda, že týmto smerom som zatiaľ žiadne kroky nepodnikol. 🙂

Minulosť

Porozprávaj niečo o svojich hudobných začiatkoch…

Johny Štefeček: Svoju prvú španielku som dostal niekedy v siedmej/ôsmej triede, ale vtedy som ešte nevedel, čo s ňou. 🙂  V prvom ročníku na gymnáziu mi naši dali peniaze na prvú elektriku a zároveň sme s Petrom, spolužiakom, založili kapelu Diadem.

Postupne sme sa prepracovali až do mainstreamových médií a s cover-verziou skladby Infomer sme bodovali aj v slovenských hitparádach. 🙂  Moja ďalšia kapela – Introvarts – to už bol vlastne predvoj Poetry in Telegrams, niektoré moje piesne na prvých PiT nahrávkach sú z toho obdobia. Následne som šiel hrať na loď a muzika ma istý čas živila.

Po príchode domov som hral štyri roky s inštrumentálnymi Feelme a nakoniec som v r. 2013 rozbehol tento vlastný medzinárodný projekt, s ktorým som doteraz vydal päť EPs. V začiatkoch PiT mi veľmi pomohol Shane Gibson (Korn, Stork, Jonathan Davis) a Roland Grapow (Masterplan, ex-Helloween), ktorý sa stará o zvuk mojich nahrávok doteraz.

Je možné, aby sa nejaká z tvojich prvých kapiel vrátila na scénu?

Johny Štefeček: S Diademom sme už raz plánovali spomienkový unplugged koncert, ale nakoniec z toho akosi nič nebolo. Nerád sa však sústredím na sto vecí naraz, takže prioritu má určite Poetry in Telegrams a aktivity okolo toho.

To bola posledná otázka. Ďakujem ti za rozhovor a zároveň by som ťa rád poprosil o nejaký ten odkaz pre čitateľov.

Johny Štefeček: Doba je divná, ale ideme ďalej. Hlavu hore, treba si udržať dobre naladeného ducha a ak vám k lepšiemu životnému pocitu pomôže aj naša muzika, budem len rád. Všetky potrebné info nájdete na našej webovej stránke www.poetryintelegrams.com. CDs a merch získate cez náš Bandcamp – https://poetryintelegrams.bandcamp.com. 🙂

Youtube ukážka:

Linky:
www.poetryintelegrams.com
www.facebook.com/poetryintelegrams
www.poetryintelegrams.bandcamp.com
www.youtube.com/user/poetryintelegrams
www.twitter.com/PoetryInT

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.